Digital examensutställning 2021

2021 - året då pandemin fortsatte. I år kunde vi bjuda på en examensutställning "på riktigt". Men vår digitala utställning från förra året var så populär att vi gjorde en i år också. Välkommen!

Agneta Göthlin, guldsmed

Ord som har följt med mig under arbetets gång har bland annat varit kontraster och natur/landskap. Som en liten hyllning till min uppväxt på landsbygden valde jag att gestalta de fyra sädesslagen, i kontrast till armbandets kubiska form. I väntan på användning går det att fälla ihop för att spara på utrymme.

Amanda Nilsson, dekorationsmålare

Som mitt examensarbete valde jag att dekorera en dörr med illusionsdetaljer. Varför jag valde just en dörr är för att det är väldigt förekommande inom just dekorationsmåleriet, men också för att jag kunde få in många moment som jag har lärt mig under min lärlingsperiod.

Dörren är målad i både oljefärg och vattenbaserad färg men också torrpigment. Detaljerna är gjorda i slagmetall för att efterlikna mässing.

Andreas Kandell, finsnickare / byggnadsvårdare

Handgjorda stolar från Hälsingland
Jag har renoverat en stol med ursprung från Bollnästrakten i Hälsingland. Sedan har jag, med handverktyg, snickrat ihop två stycken nya, med originalet som en ungefärlig förlaga. Jag lämnade en av originalstolarna orörd för att visa vad som går att göra med något som för många kanske känns fallfärdigt. En fysiskt före- och efter känsla kommer på köpet!

Originalet, före


Tappar och tapphål på originalet


Tappar och tapphål på den nysnickrade stolen


Redo att sättas ihop


Handhyvlat, här hyvlas profilen på frambenen


Från vänster: Originalet, originalet renoverat, nysnickrad omålad, nysnickrad målad


Detalj

Anna Olofsson, dekormålare

Jag har valt att måla en fond med motiv av Tove Jansson. Fonden mäter 5m x 3,56 m. Jag har till stor del jobbat med lasyrer för att efterlikna den metod Tove använt.

Anna-Stina Örtqvist, möbelrenoverare

Kistan ska användas som rekvisitaföremål i den pedagogiska verksamheten på Skansen. Den har sin plats i boktryckarbostadens kök i Skansens stadskvarter och föreställer en kista där pigan i hushållet förvarade sina ägodelar (textilier, psalmbok, syskrin, minnen från hemtrakten, mm). Tiden som gestaltas i bostaden är omkring 1840.

Pedagogerna önskar att kistan får ett uppfräschat, men inte nytillverkat utseende för att upplevas trovärdig i miljön.

Utförda arbeten:

  • Komplettering av kistans invändiga konstruktion med tillhörande lönnfack.
  • Mekanisk avlägsning av rostangrepp på kistans olika beslag samt skyddande ytbehandling av dessa.
  • Målning och patinering av kistlock med äggoljetempera, torra pigment och vax.
  • Konsolidering, limning och komplettering av kistans övriga skador.

Annali Shulin Andersson, keramiker

Tekannan är antagligen ett av de mest utmanande objekten en krukmakare kan ta sig an. Den består av flera olika komponenter som ska kombineras ihop till en funktionell och estetiskt tilltalande helhet.

Målet med mitt examensarbete har varit att förfina formen och funktionen och förbättra produktionen av min tekanna.

Ellén Ryen, juvelfattare

Erika Ring, konstinramare

Tidigt under höstterminen 2019 bestämde jag mig för att göra en öppningsbar lådinramning till några av mina favoritägodelar. För att de ska ha ett fint hem, vara skyddade och samtidigt att jag ska kunna ta ut och känna på dem. Målade i den stil jag tidigare har målat små möbler. Arbetet utförde jag delvis hemma, delvis på min lärlingsplats hos Rammakarna i Stockholm.

Först sågade (gerade) jag listerna och limmade hörnen. Sedan kexade jag alla hörnen, det gör ramen stabilare.


När det var torrt slipade jag hörnen och alla kanter så att det blev lent och fint.


Jag målade ramarna och två Ikea-galgar i svart.


Mönstren målade jag dels på fri hand, dels med schabloner jag ritade och skar ut. Sedan lackades allting.


Här har jag klätt en bakgrundspapp med sammet, Skruvat och nitat fast bakgrunden, skurit glas och satt fast det samt skruvat på gångjärnen.


Här är det färdiga resultatet.

Eva-Marie Andersson Furhoff, silversmed

Öppningsbar medaljong

Jag valde att jobba utifrån en antik kamé, som en guldsmed köpt in någon gång på 50-60 talet, och därtill en handgjord kedja med tre infattade turmaliner och ett istickslås med guld detalj i låsdelen.

Ciselering är en teknik där man formar silverplåten med punsar från baksida och framsida. För att plåten ska kunna formas behöver den värmas mellan formningen.

Kedjan tillverkade jag av tråd som jag valsade fyrkantig och ringöglor som jag också gjort av tråd. Filade ytan mellan ringögla och stavar.

Johanna Granath, konstinramare

Min svarta lilla rosenträdgård

En svävande lådinramning med objekt, fyra olika lister och två olika passepartouter som är fästa på tre olika djup inuti lådan.

Till min svarta lilla rosenträdgård använde jag:

  • Kapaskivor som jag fästa på den röda passepartoutens baksida som stöd.
  • Två olika passepartouter i sammet, fästa på tre olika djup. En svart och en röd.
  • Fyra olika lister, en passepartoutlist längst in, en extra hög ramlist så mina svarta rosor fick plats och till den en distans med matchande höjd och till sist en till yttre ram som jag fäste runt den som redan fanns.

Även en hel del tålamod men med roliga nya problemlösningar. Att göra en mall över allting som ska göras och var någonstans i arbetsplanen var mycket hjälpsamt så jag fick till ett så bra flöde i arbetet som möjligt.

Att det skulle bli tre våningar med fyra olika lister var inte planerat helt från början men den sista ramlisten som ramar in inramningen är en gammal list som följt med mig länge och som jag ville använda till nåt speciellt.

Efter att ha bankat hålen till mina rosor och anpassat dom till en lagom höjd så skruvades de försiktigt ner på sina platser och limmades fast på baksidan. Det var kul med så många olika objekt i en och samma inramning.


Dubbelglasinramningarna

Jag valde även att göra några dubbelglasinramningar för det är ändå rätt nytt för mig (även om det kanske inte är det för andra) och skära dubbelt så mycket glas med samma identisk millimeter tänkte jag skulle vara en bra kompletterande slutuppgift för mig.

Och vad passar inte min svarta lilla rosenträdgård bättre om inte ett gyllene blad svävandes i sin guldram eller kanske ett pressat fint blad i sin fina träram?

Då det som sagt har varit ett rätt nytt sätt för mig att rama in olika växter, saker och ting och speciellt helt på egen hand så har det varit en tid med en del lärorika “aha-upplevelser” och det har varit en jätterolig del av det hela.

Jonas G Moberg, möbelrenoverare

Rokoko-karmstol med dunplymå

Karmstolen räddades från en eldningshög ute i Stockholms skärgård. Bilderna visar renovering och ommålning av stommen samt stoppning och omklädsel av rygg, armstöd, sits och dunplymån.

Karolina Forssman, guldsmed

Heirlooms - En farmor, tre barnbarn

Vad gör man med arvegods som ingen vill använda och vad gör man när man är flera?

Jag har valt att skapa tre ringar utifrån ett smycke jag och mina systrar har ärvt från vår farmor. Tre ringar som är inspirerade av klassiska ID-armband med en hemlig lucka där en text är graverad. De är gjorda endast med guldet från originalsmycket.

Klara Tladi, tapetserare

Inspirationen till mitt examensarbete är hämtat från min favoritmöbel, Danish Banana Sofa från 40-talet. I arbetet har jag renoverat soffan och tagit bort vissa detaljer för att ge soffan ett modernare uttryck. Jag har valt att presentera soffan i domestik, en enkel och oblekt bomullsväv som är det sista lagret innan man sätter på klädseln. På så sätt vill jag inspirera fler till att tänka fritt kring färger, mönster och struktur när vi väljer våra möbler och inreder våra hem.

Med mitt examensarbete vill jag visa hur man kan skapa en personlig livsstilsmöbel som håller en livstid. Hur vill du klä din favoritmöbel?

Kristina Balermbas, attributmakare/dekormålare

Två processer visas. En blomma och en mycket rostig radio.

Lena Sandberg, konstinramare

Ramen – konsten – rummet

I dagens ideal är ramen är underordnad konstverket men samverkar med dess färg och form.

Jag har undersökt om olika inramningar ökar eller minskar konstverkets påverkan på stämningen i rummet.


Valör-färgton

En ljusare passepartout genererar mörkare bild och en mörk passepartout lyfter fram ljuset. Inramningen påverkar konstverkets valör och färgton.


Jag har ramat in tre blyerts teckningar på samma papper med olika gråskala på passepartout för att se hur konstverkets valör upplevs.


Ramen som objekt

En rikligt dekorerad ram kan uppfattas som ett eget objekt och stjäl då uppmärksamhet från konstverket eller kan ses som skulptur, en del av verket.

Jag har inspirerats av barocken, och tillverkat en ram med djur på ramen. Även experimenterat med led-lampor i en parafras av KG. Nilssons verk.

Malte Strömberg, silversmed

Corpus i silver och koppar. Utsmyckade med mönster och ytbehandlade med ammoniak och kopparnitrat. Processen ger slumpmässiga kontraster och färger på metallen.

Objekten är handsmidda från plåt och har på ett konstgjort sätt fått ett ärgat och åldrat utseende. Skålarna har alla ett unikt färgschema som oförutsägbart formas av de kemiska föreningarna.

Maria Stengård, keramiker

Min första tanke var att examensarbetet skulle handla om bruksgods. Att utgå från den aspekten kändes helt självklart för mig. Vidare funderade jag kring att ta fram en frukostkollektion. Alltså att tillverka produkter till frukostbordet med ett enhetligt formspråk.

Senare vandrade tankarna vidare till glasyrer. En glasyr kan förstärka formspråket ytterligare, eller förmildra det. Glasyren är det yttre skiktet på godset, det är den ytan som möter huden när vi tar i föremålet. En viktig bit av helheten, men ett område jag inte fördjupat mig så mycket i hittills. Så till slut valde jag att kombinera mina idéer.

Examensarbetet blev ett utforskande i både formspråk och glasyr. Jag bestämde mig för att framställa en kaffekopp och en frukostskål som lämpade sig för serieproduktion. Till dessa produkter ville jag blanda fram tre olika glasyrer som var fina var för sig, men som också passade bra ihop med varandra.

Martin Johansson, finsnickare

Natalia Koudrjavtseva, guldsmed

Jag har alltid varit inspirerad av Art Deco-epoken och stilen från 20-30-talet under förra århundradet. Allt från kläderna till smyckena och frisyrer. I mitt arbete försökte jag att kombinera och sätta samman dessa tre kategorier och skapa ett unikt objekt, som kan vara både ett smycke, frisyr och även en del av klädseln. Detta smycke är gjord av mässing och väger 790g, men bortsett från det sitter det väldigt bekvämt på huvudet.

Petter Näse, fönsterhantverkare

Jag har gjort 18 fönsterbågar enligt en österbottnisk 1800-talsförlaga. Fönsterbågarna är byggda i småländsk kärnfuru.

På utställningen ställer jag ut två bågar som jag glasat med nytillverkat munblåst glas från Tyskland. Bågarna är konstruerade med så kallad spårfals vilket betyder att glaset sitter i ett spår. Går en ruta sönder måste man plocka isär hela bågen för att byta rutan.

Det har varit väldigt intressant och extremt lärorikt att genom att studera gamla originalfönsterbågar lära sig att konstruera nya. Varje arbetsmoment har varit nytt och det har inte gått att läsa sig till den nya kunskapen.

 

 

Pål Tidebrink, skomakare

Som examensarbete valde jag att renovera om ett par Chelsea boots. Jag har bytt resår, innerfoder, bindsula och rand samt gett skorna en lite annan grövre look med tjockare sula och klackbas helt i läder. Det enda som finns kvar från originalet är ovanlädret - allt annat är nytt. Jag valde att lämna den ena skon orörd för att betraktaren ska kunna se hur skon och skicket såg ut innan.

Signe Skogstjärna, guldsmed

Jag valde att göra en lite mer avancerad ring som examensarbete. Jag har gjort en ring i formen av en klackring där själva klacken går att vända på. På ena sidan av klacken är det en fattning för en opal. Andra sidan blir då undersidan på fattningen, där har jag gjort en skogsstjärna (en vit blomma) som inlägg.